לא החזק ביותר, או האינטליגנטי ביותר הוא ששורד, אלא זה המגיב בדרך הטובה ביותר לשינוי"- צ'ארלס דרווין.

במקרה של קידום אתרים בגוגל אין יותר צודק ממנו.

כל בעל אתר שואף להיות ממוקם בתוצאות הראשונות בחיפוש הרלוונטי אליו בגוגל. ותפקידם של מקדמי האתרים להביא אותו לשם.
בניית אסטרטגיה טובה ועבודה נכונה המשלבת תוכן איכותי, אופטימיזציה טכנית לאתר, רספונסיביות וקישורים חזקים יעלו את הדירוג של האתר בתוצאות החיפוש בגוגל.
ואם לא ננוח על זרי הדפנה, כשנגיע לתוצאה הרצויה, נצליח לשמר את המיקום שלנו עם תנודות קטנות לכאן ולשם.
אבל, לעתים אנו חווים תנודה גדולה, ממש נפילה במיקומים.  זה יכול להיות בגלל מספר גורמים, נפילה בשרת האחסון, פריצה לאתר, מתחרים שעקפו אותנו בקידום ועוד…
בחלק מהפעמים זה בכלל לא תלוי באתר ובסביבת התמיכה שלו אלא בעדכונים של גוגל עצמו.

משנת 2000 גוגל עדכנו את האלגוריתם שלהם אלפי פעמים. מטרתו של גוגל למצוא את הדרך לשפר את אלגוריתם החיפוש שלהם כך שימצא את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבור שאילתות החיפוש של הגולשים.
מרבית העדכונים של גוגל היו קטנים ולא השפיעו באופן משמעותי על הדירוגים ועבודת הקידום של האתר.
אחת לתקופה גוגל משחררת עדכוני גרסא משמעותיים, ומפתיעים, שמשנים את כללי המשחק-  הרבה אתרים ירגישו ירידה במיקום שלהם בתוצאות החיפוש.
ומקדמי האתרים והמשווקים באינטרנט חייבים לקלוט מהר את השינוי, להתעדכן ולנתח את המשמעויות שלו ולשנות את אסטרטגיית הקידום במהירות, על מנת ליישר קו עם הדרישות החדשות של גוגל ולחזור ולהתייצב במיקומים טובים.

8 העדכונים המשמעותיים ביותר של גוגל שכדאי להכיר:

  1. פנדה 24/2/2011

  2. פינגווין 24/4/2012

  3. האמינגבירד (Hummingbird)-  22/8/2013

  4. MobileMadness- Mobile Friendly- 27/4/2015

  5. Rank Brain–  26/10/2015

  6. Medic – 4/5/2018

  7. Bert– 22/10/2019

  8. Core Updates– 5/2020

PANDA

אחד מהאלמנטים החשובים ביותר בקידום אורגני ושיווק דיגיטלי הוא התוכן. תוכן איכותי הכתוב בצורה חכמה שפונה אל הגולש, מרתק אותו ונותן לו ערך ועניין הוא זה שישאיר את הגולש באתר שלך ולא יגרום לו לצאת ולחפש באתרים אחרים. חשוב להקפיד לייצר תוכן טוב- אמין ומקצועי שיעניין את הגולש מבלי ליצור לו תחושה שמנסים למכור לו או לעבוד עליו.
כך הגולש יתפוס את האתר שלך כאמין ואיכותי ויחזור לאתר על מנת למצוא תכנים נוספים שיכולים לתרום לו ערך ועניין.

פנדה הינו עדכון שמעריך את האתר על פי איכות התוכן שלו. גוגל עדכנו את האלגוריתם שלהם כך שייתנו עדיפות לאתרים בעלי תוכן איכותי הן ברמה הטכנית, כלומר בלי שגיאות כתיב ושגיאות תחביריות, והן ברמת האמינות והעניין שהתוכן מייצר. בשורה התחתונה תוכן שמנוסח ברמה גבוהה, אבל מובנת ובהירה עבור הגולש, שבאמצעותה הוא יקבל תשובה מדויקת לשאילתת החיפוש שלו.
העדכון התבטא בעיקר בכך , שעד שפנדה יצא, נהגו לכתוב תוכן עבור גוגל ולא עבור הגולש. תוכן שמלא במילות מפתח ובביטויים בצורה מוגזמת ומבלי לתת ערך אמיתי עבור הגולש
ומאז שפנדה יצא, אנחנו כותבים עבור הגולשים ומודעים לעובדה כי עלינו לתת להם תוכן מקצועי ואיכותי ומקורי.

לקריאה נוספת על עדכון פנדה

PENGUIN

עדכון פינגווין, כמו פנדה, רוצה לשפר את הערך שנותן האתר לגולש. אבל הוא לא מתייחס לתוכן באופן ישיר, אלא לאיכות הקישורים שמפנים אל האתר.
ידוע כי על מנת לקדם אתרים בגוגל צריך להפנות אל האתר המקודם קישורים מאתרים שונים. עד עדכון פינגווין הופנו אל האתרים קישורים מכל הבא ליד.
לא משנה אם אילו אתרים אמינים או אתרי ספאם, אתרים הקשורים בנושאים שלהם או קישור מאתרים שאינם קשורים בעולמות התוכן שלהם.
גוגל שמו לזה סוף, ועדכנו את האלגוריתם שלהם כך שעל מנת לקדם את האתר יש צורך בקישורים איכותיים.
קישורים מאתרים סמכותיים. קישורים מאתרים אמינים, קישורים מתוכן איכותי כאשר הקישור יוצר בצורה טבעית שמתקשרת לתוכן המאמר ולא ייתן לנו תחושה כאילו נשתל שם בכוח.
למשל לא נוציא קישור לאתר המתעסק בייעוץ למשכנתאות מאתר המקדם אביזרים לתינוקות. אפילו אם האתר של הציוד לתינוקות בעל דירוג חזק והאתר סמכותי ואמין,
אין קשר בין הדברים וסביר כי לא נצליח להוציא קישור טבעי לאתר העוסק בתחום ייעוץ למשכנתא.
פינגווין גרם לנפילות גדולות בדירוגים להמון אתרים שקיבלו קישורים מאתרים לא רלוונטיים, אבל בסופו של דבר אין ספק שחווית הגלישה השתפרה עבור הגולשים. וכמות  הספאם פחתה.

לקריאה נוספת על עדכון פינגווין

HUMMINGBIRD

השלם גדול מסך חלקיו- זה בדיוק מה שגוגל עשו בעדכון יונק הדבש. המטרה ליצור מענה מקיף ומדויק עבור החיפוש של הגולש לכן מענה לחיפוש של משפט יקבל תיעדוף ממענה לכל מילה בנפרד.
ככל שתוצאת החיפוש תהיה מותאמת יותר למשמעות כלל המשפט שהמשתמש בחר לכתוב כך הרלוונטיות של התוצאות תגדל.
זהו עדכון ענק לבינה המלאכותית של האלגוריתם בכך שנוצרה מסוגלות להבין גם את הסמנטיקה של המשפט וגם את המשמעות של הביטויים.
העדכון עוזר בעיקר לגולש ופחות לאתרים המקודמים בכך שהוא מביא אותו לתוצאות הכי רלוונטיות לחיפוש שלו.
לכן, בעבודת הקידום, מאז העדכון, החשיבה השתנתה, וכעת עלינו לחשוב מה ואיך הגולש ינסח את השאילתא שלו. באילו מילים וביטויים הוא ככל הנראה ישתמש.
מקדם אתרים טוב, ישכיל לבנות את אסטרטגית הקידום שלו באופן כזה שהוא יידע להשתמש בביטויים הרלוונטיים לאתר באופן שהגולש הפוטנציאלי יתנסח בחיפוש.
הבנה באיזו עגה מקצועית, אוצר מילים ותחביר ישתמש הגולש יעלה את דירוג האתר בתוצאות החיפוש.

לקריאה נוספת על עדכון יונק הדבש

Mobile

אחוז נתוני הגלישה דרך הסלולר עולה כל הזמן. גוגל הכריזו על עדכון מובייל ראשון ב 2015 שנקרא mobile friendly ונתן עדיפות לאתרים שהיו רספונסיביים.
כלומר מותאמים למסכים השונים- מחשב שולחני | טלפון סלולרי | טאבלט. ב 2017 גוגל הכריזו על עדכון נוסף שמתייחס למובייל Mobile First,
ומאז שיצא עדכון זה, גוגל למעשה הפכה לאינדקס במובייל וסורקת את האתרים לא רק בתצורה של מחשב שולחני אלא גם דרך העיניים של המובייל.
כלומר, אם פעם היה מספיק שהאתרים יהיו ידידותיים למובייל היום זו חובה (!) ודירוג האתר מתבסס גם על האופטימיזציה שלו לתצוגה במובייל.
אתרים שלא נשמעו לעדכון ונשארו ללא גירסא מותאמת למובייל נפגעו מאוד בדירוג. היום רספונסיביות ואופטימיזצית האתר למובייל היא חלק בלתי נפרד מבניית אתרים וקידומם.

לבדיקה האם האתר שלך מתאים לניידים?

Rank Brain

גוגל rank brain  – אלוגריתם המהפכה של גוגל,  כנראה שזו העדכון החשוב ביותר שגוגל יצרה במהלך השנים.  זו הפעם הראשונה שגוגל השתמשה בלמידת מכונה.

אז מה זה ראנק בריין?  למעשה זו מערכת למידה ממוחשבת – בינה מלאכותית, שמנסה להתחקות אחר ההתנהגות של הגולש ולהבין כמה שיותר סוגי חיפושים,
תוך מדידה של התקשורת של הגולשים עם התוצאות ולבצע תיקונים בהתאם.
עד לפני ראנק בריין גוגל השתמשה בפרמטרים קבועים וכך התאימה את תוצאות החיפוש לשאילתא של המשתמש, כמו שהסברנו בסעיף על HUMMINGBIRD (יונק הדבש).
באמצעות ראנק בריין גוגל מסוגלת להבין מהי הכוונה של גולש, גם אם זו שאילתא חדשה לגמרי.  למשל: למה מתכוון הגולש כאשר הוא מחפש את הביטוי "ענן"?
האם הגולש רוצה לדעת תחזית מטארולוגית ? האם הוא מתייחס לשרתי אחסון היושבים על ענן? ואולי הוא בכלל מחפש הצגת ילדים בשם " ענן על מקל" ?
הבינה המלאכותית- ראנק בריין, לומדת מתוך היסטוריית החיפושים של הגולש, התזמון והמיקום ממנו בוצעו על כוונתו של המחפש.
גוגל עושה שימוש מרכזי בראנק בריין כאחד משלושת הפרמטרים המרכזיים ביותר בשקלול הדירוג של העמודים שמתייחסים לשאילתות החיפוש- יחד עם קישורים חיצוניים ותוכן איכות

 Medic

המון מידע מסתובב באינטרנט, אפשר למצוא אין סוף מאמרים על כל נושא כמעט. אבל כמה מהתוכן הזה הוא באמת איכותי ?  ומגיע מכותב שמומחה בתחום?  ונמצא באתר סמכותי ואמין?
לא תמיד הגולש יכול לדעת את זה. לכן גוגל שחררו את אלגוריתם מדיק מתוך הבנה שיש  אתרים שמשפיעים באופן קריטי על הגולשים-
בעיקר אתרים בנושאי כספים ואתרים בנושאי בריאות ולכן שינו את הדירוג של האתרים שעונים להגדרה: YMYL- Your Money or Your Life (תרגום חופשי: הכסף שלך או החיים שלך).
דוגמא לאתרים אלו הם: אתרי בנקים, אתרי קניות, אתרים שמאפשרים פעולות פיננסיות. אתרים בעלי מידע רפואי כמו אתרי קופות חולים, אתרים שמספקים מידע אודות תרופות, מחלות בריאות נפשית.
אתרים המספקים מידע משפטי, אתרי חדשות, ואתרים רשמיים של המדינה ועוד..
אז כיצד גוגל באמצעות אלגוריתם מדיק קובע את איכות התוכן:
E-A-T

E- Expertise –מומחיותו של כותב המאמר.

A- Authoritativeness –    סמכותיות יוצר התוכן, והסמכותיות של האתר בו הוא מתפרסם.

T- Trustworthiness – אמינות האתר: האם האתר מאובטח בתקן SSl, האם יש חוות דעת אמיתיות באתר, האם יש תקנון חוקי באתר.

למעשה שחרור אלגוריתם מדיק, שוב מדגיש לנו את החשיבות שגוגל נותנת לתכנים באתרים, לקישורים מאתרים חזקים ולעוד פרמטרים על מנת לחזק את האפשרות למציאת התוצאות הטובות, המדויקות והאמינות ביותר עבור שאילתות הגולש.

לקריאה נוספת, מאתר אמין וסמכותי בנושא לחצו כאן

 BERT

Bidirectional Encoder Representations from Ttransformers (תסלחו לי על שאני מוותרת על לנסות לתרגם את זה) ,
בפשטות זו יכולת נוספת של הבינה המלאכותית של גוגל (rank brain , זוכרים?) לפרש את המשמעות המתאימה של המילה ע"י השלמה והבנה של המילים שבאות לפניה ואחריה.
BERT עוזר לגוגל לעבד שפה טבעית (NLP), בפועל הוא מעניק לגוגל כמה יכולות משופרות. היכולת העיקרית היא הבנה טובה יותר של ההקשר עבור מילים שונות בשאילתא.

במה שונה BERT  מ Rank Brain?

אמנם שניהם משמשים לעיתים למטרות דומות, BERT לא אמור להיות במקום ראנקבריין, למעשה הם עובדים בשיטות שונות:
BERT מסוגל לקרוא את המילים בשאילתה מכיוונים שונים, לעומתו ראנקבריין משנה את התוצאות לשאלותיו של המשתמש לפי הרלוונטיות של התוצאה לשאלות הקודמות שלו.

 

Core Updates

עדכון ליבה ראשון של גוגל מפרוץ מגפת הקורונה. החל מפרוץ המגיפה סוג החיפושים בגוגל השתנה.
מיליוני חיפושים נושאים את הביטוי covid-19 ונוצרו המון חיפושים לוקאליים, כלומר אזוריים, כמו קניות ורכישות אונליין, חיפוש מוקדים רפואיים קרובים, ועוד.
פני החיפוש בגוגל השתנו. גוגל עדכנה את האלגוריתם כך שתוצאות שמאפשרות תשובה מיידית לשאילתא  יקבלו תיעדוף. למשל: גולש שואל 'איפה אפשר להיבדק לקורונה?,
האתר שייתן תשובה ברורה יקבל תיעדוף. כמו כן, מאחר ובגלל שהרבה מהצריכה עברה לאונליין, אתרי קניות שיקודמו לוקאלית וישימו דגש על שיפור חווית משתמש,
ויסווגו כאתר בטיחותי לקנייה יקבלו גם כן תיעדוף בתוצאות החיפוש.
בשורה התחתונה עדכון הליבה האחרון אולי זעזע קצת את מפת הדירוגים, אך לא צריך להיבהל,  התאמת הקידום למצב החדש ופעולות כמו שיפורי תוכן, הגברת סמכותיות אתר ע"י קישורים ושיפורים טכניים ישפרו חזרה את הדירוגים של האתר שלכם.

לקריאה נוספת אודות עדכוני הליבה של גוגל

ליאור ישנו- צוות Wave SEO